رویارویی شهوت و عقل، در جوانی
دوری از هواهای نفسانی
استاد قیوم زاده
چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:, :: 10:28 :: نويسنده : سید سعید حجازی

 

نیروی غریزه جنسی، برای بقای نسل و ادامه حیات، در سرشت آدمی به ودیعه نهاده شده است. نیز در دوران جوانی که دوره رشد همه جانبه انسان است، غرایز انسانی و در رأس آنها غریزه جنسی رشد چشم گیری می یابد. طغیان برخی غریزه ها به ویژه غریزه قدرتمند شهوت، جوان را با بحران رو به رو می سازد و فکر و دل جوان را به خود مشغول می کند. همچنین نیروی عقل و اندیشه را در انزوا قرار می دهد و راه حق و حقیقت را می بندد. امام معصوم علیه السلام به این موضوع، چنین اشاره می کند: «هوای نفس، قوی ترین نیروی مسلط بر انسان است و همین نیروست که انسان را از حق باز می دارد».

نیروی شهوت و هوای نفس، دشمن دیرین عقل است و با طغیان گری خویش، عقل را اسیر می سازد، چنان که حضرت امیرمؤمنان، علی علیه السلام بارها همگان را به این امر توجه می داد که: «کمْ منْ عقْل أسیر تحْت هوی أمیر؛ چه بسیار عقلی اسیری که زیر دست و گرفتار هوایی است که امیر و فرمانده است».

بر اثر این آسیب، برخی جوانان در دوران جوانی دچار گونه ای ناهماهنگی رفتاری و ضعف عقلی می شوند و از این رهگذر، به نوعی بی بندوباری و بی قیدی تن می دهند. در این دوران، نیروی شهوت با قدرت و شدت تمام تر، روح جوان را تسخیر می کند و او را به بی راهه می کشاند. دراین باره، این سفارش گران سنگ حضرت علی علیه السلام شایسته توجه و اندیشه است که:

غلبة الشهوة تبطل العصمة و تورد الهلک.

چیرگی شهوت، مایه از بین رفتن نیروی بازدارنده در برابر گناه، عامل نابودی است. شهوت یک نیروی استعماری درونی است که جسم و جان را به خدمت می گیرد و راه را بر رشد و تعالی انسان می بندد. به فرموده امام علی علیه السلام :

منْ لمْ یمْلک شهْوته یمْلک عقْله؛

هر کس شهوت خود را در دست نگیرد، عقلش را هم به دست نمی گیرد».

پیام متن:

در پرتو چیرگی بر شهوت ها، ارزش آدمی در امان می ماند و در صورت شکست شهوت اندیشه و عقل شهوت ، تباه و نابودی آدمی حتمی است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • ردیاب ماشین
  • جلوپنجره اریو
  • اریو زوتی z300
  • جلو پنجره ایکس 60

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دوری از هواهای نفسانی و آدرس fcn208.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 38
بازدید ماه : 37
بازدید کل : 9495
تعداد مطالب : 10
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1